K Ježíšovi přistoupilo několik saduceů, kteří tvrdí, že není vzkříšení, a otázali se ho: „Mistře, Mojžíš pro nás ustanovil: `Zemře-li někomu bratr, který měl manželku, ale byl bezdětný, ať si tu manželku vezme jeho bratr a zplodí svému bratru potomka.' Bylo tedy sedm bratrů. První se oženil a zemřel bezdětný. Ženu si vzal druhý a třetí a stejně tak (všech) sedm, nezanechali však děti a zemřeli. Nakonec zemřela i ta žena. Kterému z nich bude tedy ta žena náležet při vzkříšení? Vždyť ji mělo za manželku všech sedm!“ Ježíš jim řekl: „Lidé tohoto světa se žení a vdávají. Ale ti, kdo budou uznáni za hodné dosáhnout onoho světa a vzkříšení z mrtvých, nebudou se ženit ani vdávat. Už přece nemohou zemřít, jsou totiž rovní andělům a jsou syny Božími, neboť mají účast na vzkříšení. A že mrtví budou vzkříšeni, to naznačil i Mojžíš ve (vyprávění o hořícím) keři, když nazývá Pána `Bohem Abrahamovým, Bohem Izákovým a Bohem Jakubovým'. On přece není Bohem mrtvých, ale živých, neboť všichni žijí pro něho.“ Někteří z učitelů Zákona mu na to řekli: „Mistře, dobře jsi odpověděl!“ Nikdo se pak už neodvážil dát mu nějakou otázku. (Lk 20,27-40)
Lidé mají různé představy i různá přesvědčení ohledně našeho stavu po fyzické smrti. Někteří tvrdí, že "nic nebude" a vytěsňují myšlenku na završení svého života na zemi. Další zase ze strachu, že všechno skončí, chtějí "vyždímat" ze života, co to dá. Jiní mají představu o člověku a jakési nirváně, do které jedinec dospěje, pokud završí v různých převtělováních narůstající morální kvalitu svého života - a podle nich - se pak člověk rozplyne do neosobního všeobjímajícího univerza. Pokud se těchto lidí zeptáme, na základě čeho to tvrdí, můžeme slyšet různé, často protichůdné odpovědi. Někteří vědci koketují s filozofií a pohrávají si s myšlenkou, že celá naše realita je "tajemnou simulací" něčeho, co nás přesahuje. Například jedna Skupina fyziků vedená Tomem Campbellem chce na tuto otázku konečně najít odpověď. Chystá experiment, který má odpovědět na otázku:
Nežijeme snad uprostřed realistické simulace, která zahrnuje celý pozorovatelný vesmír?
Sami můžeme vidět, do jakých absurdit se pouští lidský hlad po poznání toho, co nás přesahuje.
Ježíš v dnešním evangeliu odpovídá saduceům, kteří nevěřili v zmrtvýchvstání těla, jako ten, který ví. Ví, jak to bude s člověkem jednou po jeho smrti. Tajemně popisuje náš stav, že budeme podobni andělům a zároveň budeme mít vzkříšené tělo.
Vědci by v první řadě měli zkoumat život, slova a výroky Ježíše Krista. Protože jako jediný na zemi po utrpení, které nebylo slučitelné s přežitím, se znovu objevil před svými učedníky a procházel hmotou. A přitom se ho učedníci mohli dotknout. Tělo v nové dimenzi, nicméně hmatatelné a živé.
A tento Ježíš nám také říká ve svém evangeliu, co bude rozhodovat o kvalitě naší věčnosti.
Ježíš není vědeckým experimentem. Je živým milujícím Bohem, který oslovuje nejenom náš rozum, ale především hlubinu našeho bytí - naše lidské srdce.
Pane Ježíši, dej mi milost živé víry v tvou lásku, která mě může osvobodit od jalových teorií moderních názorů, ve kterých ty nemáš místo. Dej, ať přijmu tvé pozvání lásky, abych se naučil milovat bližní v čase, který mám zde na zemi. To bude nejlepší přípravou na věčnou lásku v nebi. Amen.