Ve dnech 18.-25.1. probíhá Týden modliteb za jednotu křesťanů. O co se jedná? Všichni křesťané ve „Velkém vyznání víry“ vyznávají jednu, svatou, katolickou (tj. všeobecnou, celosvětovou) a apoštolskou církev. Jenomže už v listech apoštolů je řeč o rozkolech (např. v 1. listě Korintským). Tady samozřejmě ještě nejsou míněny rozdělené církve, nýbrž rozmíšky uvnitř jednotlivých společenství. Později rozmíšky přešly v rozbroje mezi společenstvími nebo mezi dílčími církvemi; z toho nakonec vznikly velké dějinné rozkoly. V roce 1054 došlo ke konečnému oddělení východních církví, tzv. ortodoxních; v roce 1517 došlo při reformaci k rozdělení západní církve. Od té doby hovoříme o mnoha „církvích“ v jiném smyslu, totiž ve významu konfesí, o různých vyznáních. Tím se poselství Kristovo stává nevěrohodným. Toto rozštěpení zasahuje až dovnitř do našich rodin. Rozdělení křesťanů má svou pravou a poslední příčinu v hříchu člověka, který je vzpourou proti Boží vůli. Právě proto opravdový ekumenismus není možný bez vnitřního obrácení a bez smíření. Smíření má dvojí rozměr: především smíření s Bohem a pak smíření mezi sebou... (Jan Pavel II.)
Všem křesťanům musí záležet na tom, aby nastala opět jednota, a to neznamená jednotvárnost. Bůh „chce, aby se všichni lidé zachránili a (došli) k poznání pravdy“ (1 Tim 2,4), tj. k poznání Ježíše Krista. V Deklaraci „Dominus Iesus“ od Josepha Ratzingera čteme: V současné živé diskusi o vztahu mezi křesťanstvím a ostatními náboženstvími vystupuje stále více do popředí názor, že všechna náboženství jsou pro ty, kdo je následují, stejně hodnotnými cestami spásy. Jedná se o přesvědčení rozšířené již nejen v teologických kruzích, ale také ve stále širších oblastech všeobecného katolického mínění, ale nejen tam. Jde zvláště o oblasti, které jsou pod vyšším vlivem kulturní orientace, jaká dominuje na západě, kterou je možno beze strachu o omyl definovat jedním slovem: relativismus.
Opravdová ekumenická činnost znamená otevřenost, sblížení, ochotu k dialogu a společné hledání pravdy s plným evangelijním a křesťanským cítěním. V žádném případě ale neznamená a nemůže znamenat zřeknutí se nebo jakékoliv narušení pokladů Boží pravdy, kterou církev stále důsledně vyznává a učí. Jsou i takoví, kteří tvrdí, že plná a kompletní pravda o Bohu nemůže být monopolem žádného historického náboženství, že žádné náboženství, a tedy ani křesťanství, nemůže adekvátně vyjádřit úplně celé tajemství Boží. Tato pozice je odmítnuta jako protikladná víře Církve. Ježíš, jako Slovo Otce, je "cesta, pravda a život" (Jan 14,6). A je to on, kdo zjevuje plnost Božího tajemství: "Boha nikdo nikdy neviděl. Jednorozený Syn, který je v lůně Otce, ten ho zjevil" (Jan 1,18).
Něčím jiným je rozmanitost lidských kultur, jazyků a tradic a něčím jiným je vztah k Bohu a úcta k Němu. Ty můžou být jenom podle Božích představ. Proto nemáme právo si volně vybírat svou představu Boha. Bůh nás orientoval k určité představě. Já jsem Pán, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. Neboť já jsem Bůh, a nikdo jiný. Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit“ (Ex 20, 2 – 5). Tak praví Hospodin: Shromáždím je ze všech zemí. Budou mým lidem a já budu jejich Bohem. Dám jim jedno srdce a jedno pravidlo k životu, aby se mě báli po všechny dny, a bude dobře jim i jejich synům. Sjednám s nimi věčnou smlouvu, že jim nepřestanu prokazovat dobro. (Jer 32, 37a.38-40a) Sv. Jan v prvním listu napsal: Víme, že Syn Boží přišel a dal nám schopnost rozeznávat, abychom poznali, kdo je pravý Bůh. A jsme v tom pravém Bohu, protože jsme v jeho Synu Ježíši Kristu. On je ten pravý Bůh a věčný život. Děti, varujte se modlářství. Když Ježíš v chrámě zastihl prodavače býčků, ovcí a holubů i směnárníky, jak tam sedí, udělal si z provazů důtky a vyhnal všechny z chrámu a řekl: "Jděte s tím odtud! Nedělejte z domu mého Otce tržnici!" Neboť můj dům bude domem modlitby pro všechny národy." Na jinem mistě Ježíš řekl: nastává hodina - ano, už je tady - kdy opravdoví (Boží) ctitelé budou Otce uctívat v duchu a v pravdě. Vždyť Otec si vyžaduje takové své ctitele. (Jan 4,23)
„Existuje jediná církev Ježíše Krista,"- učil Jan Pavel II., která představuje jakoby veliký strom, na nějž jsme naroubováni. Jde o hlubokou, životní jednotu, která je Božím darem. Nejedná se pouze o jednotu vnější; je to tajemství a dar. Neboť víra v Ježíšovu radostnou zvěst sjednocuje člověka se sebou, s druhými, a především s Bohem.
Jednota ve víře byla u prvních křesťanů oporou statečnosti a života, kterým horlivě svědčili navenek. Samotný křesťanský život od té doby prožívají rozliční lidé s osobitými individuálními, společenskými, rasovými a jazykovými vlastnostmi. Tam, kde byli křesťané, „měli, vyznávali a předávali jedinou nauku celou svou duší, srdcem a týmž hlasem". První křesťané byli přesvědčeni, že pokud se jejich víra „těší dobrému zdraví, nemají se čeho bát".
První věřící tuto jednotu bránili až do té míry, že museli podstupovat pronásledování a dokonce mučednickou smrt. Apoštolově a jejich následovníci museli jistě snášet bolest působenou těmi, kdo šířili bludy a sváry. Velkým kázáním učedníků byla právě jejich jednota. První křesťané prokazovali svou lásku k církvi bratrskou láskou. Tihle lidé přišli po různých cestách, a přece tu stojí pohromadě, jedí spolu, společně se modlí. Ve Skutcích apoštolů čteme: "Vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb a modlili se. Všech se zmocnila bázeň, neboť skrze apoštoly se stalo mnoho zázraků a znamení. Všichni, kteří uvěřili, byli pospolu a měli všechno společné. Prodávali svůj majetek a rozdělovali všem podle toho, jak kdo potřeboval. Každého dne pobývali svorně v chrámu, po domech lámali chléb a dělili se o jídlo s radostí a s upřímným srdcem. Chválili Boha a byli všemu lidu milí. A Pán denně přidával k jejich společenství ty, které povolával ke spáse." (Sk 2, 42-47) Toto je jednota, o kterou nám jde.
Vraťme se k tomu, co na počátku zamýšlel Kristus. On chtěl jen jednu církev. Mluvil jen o jedné církvi. Má-li se církev Ježíše Krista rozšířit „po celé Zemi“ (to je doslovný překlad pojmu „katolická“), je-li církev Kristovým tělem, pak může být jen jedna jediná. „Jedno tělo a jeden Duch, k jedné naději jste byli povoláni; jeden je Pán, jedna víra, jeden křest, jeden Bůh a Otec všech,“ (Ef4,4-5). Proto chce Kristus, aby byl jeden pastýř a jedno stádo (J10,16). Ježíšova neutichající výzva k jednotě věrných zazněla zvlášť zřetelně v modlitbě při poslední večeři, která je zároveň jakousi poslední vůlí pro nás, jeho budoucí učedníky: Otče svatý, zachovej je ve svém jménu, které jsi mi dal, aby byli jedno jako my. Prosím nejen za ně, ale také za ty, kdo pro jejich slovo uvěří ve mne: ať jsou všichni jedno. Jako ty, Otče, ve mne a já v tobě, tak i oni ať jsou v nás, aby svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.
Na této cestě nám slouží jako příklad Panna Maria: má vést křesťany k jednotě, jakou chtěl jejich jediný Pán a po jaké vroucně touží ti, kdo pozorně naslouchají "co říká dnes Duch církvím". Proč bychom neměli všichni společně pohlížet na Marií jako na svou společnou matku, která se modlí o jednotu Boží rodiny a která jde přede všemi v čele dlouhého průvodu svědků víry v jediného Pána, který je Boží Syn a skrze Ducha svatého byl počat v jejím panenském lůně?
Podíváme-li se do současnosti, vidíme různé církve s různým vztahem k Marii: od vřelého vztahu pravoslavných přes opravdově kladný, ale obezřelý vztah luteránů až po ty církve, které o Marii vlastně nemluví. Zadíváme-li se ale všichni zpět až k počátkům a kořenům naší víry a našeho křesťanského vyznání, musíme vidět - jsme-li křesťany - Ježíše, a ve světle evangelií si pak nemůžeme od něho odmyslit jeho matku. Ježíšovu matku Marii opravdu vidí všichni, kdo se na Ježíše dívají. A pro nás všechny, kdo Bohu věříme, je velkým vzorem víry. Mariin život je těsně spjatý s vykoupením Ježíše Krista. Bůh totiž neuskutečnil svůj plán bez toho, aby Marie řekla své „ano“: „Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova“ (Lk 1,38).