Ježíš řekl svýmučedníkům: "Nebude-li vaše spravedlnost mnohem dokonalejší nežspravedlnost učitelů Zákona a farizeů, do nebeského království nevejdete.
Slyšeli jste, že bylořečeno předkům: `Nezabiješ.' Kdo by zabil propadne soudu. Ale já vám říkám:Každý, kdo se na svého bratra hněvá, propadne soudu; kdo svého bratra tupí,propadne veleradě; a kdo ho zatracuje, propadne pekelnému ohni. Přinášíš-litedy svůj dar k oltáři a tam si vzpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě,nech tam svůj dar před oltářem a jdi se napřed smířit se svým bratrem, teprvepotom přijď a obětuj svůj dar.
Dohodni se rychle sesvým protivníkem, dokud jsi s ním na cestě, aby tě tvůj protivník neodevzdalsoudci a soudce služebníkovi, a byl bys uvržen do žaláře. Amen, pravím ti:Nevyjdeš odtamtud, dokud nezaplatíš do posledního halíře." (Mt 5,20-26)
Učitelé zákona afarizeové vytvořili z kombinace Božího slova a ústního podání systém zákazů apříkazů. Dokonalý člověk v jejich očích byl ten, kdo přesně dodržoval napsanápravidla. V této změti slov se často ztrácelo to, co v židovském Zákoně bylonejdůležitější - láska k Bohu a k člověku.
Ježíš nám říká,abychom dali důraz na to, co si přeje Bůh. Zjemňuje naše svědomí, kdyžvysvětluje, co je podstatou Božích přikázání. V pátém příkazu Desatera nejdejenom o "nezabití". Vždyť druhého člověka můžeme zabít ve svém srdcitím, že jím pohrdáme. V našich očích přestává mít hodnotu, existenci jakočlověk. Našeho bližního obíráme o život, když ho v srdci zatracujeme. Toto Bůhnikdy nedělá. Vždycky dává člověku tady na zemi možnost pokání, obrácení,odvrácení se od hříšného myšlení a konání. Bůh má vždycky naději, že se člověkvzdá svého zla. Dává nové a nové podněty, aby se hříšník nad sebou zamyslel.Tedy my také máme dávat naději, v trpělivosti nechat i čas k vnitřní proměnětěm, kteří ještě nezměnili své špatné jednání vůči nám. A máme se také snažit opodněty, které by jim pomohly se s námi smířit.
Také my seprohřešujeme proti našim blízkým. A v pokoře bychom měli hledat cesty smíření.Toto také patří do pátého Božího přikázání - jinými slovy řečeno - toto je takézahrnuto ve vroucí touze Boha ohledně nás.
Před Bohem se nynízamysleme, jak máme projevit svou lásku právě dnes, zvláště k našim nejbližším.Za každou naši neochotu se znovu smířit platíme cenou vlastního utrpení.
Pane Ježíši, připohledu na tvůj kříž
a tvou nepochopitelnouněžnou lásku k těm,
kteří tě křižovali,
obdaruj mě láskouochotnou odpouštět,
láskou trpělivou,laskavou, láskou, která nezávidí,
která se nevyvyšuje akterá touží po dobru druhého. Amen.