Milé sestry, milí bratři,
tento list jsem začal připravovat ještě před vypuknutím pandemie COVID-19 a přál jsem si
vás v něm pozdravit na začátku velikonoční doby a povzbudit k radostnému a důvěrnému
životu ve vzájemném společenství s Kristem, vítězem nad smrtí a zlem i v našem životě.
Mezitím se udály věci, které si vynutily mnohé zásadní změny v prožívání každodenních
zvyklostí. Jak budou tyto změny trvalé a jestli se vše po čase vrátí k původnímu stavu, ví
jen Bůh. Je však pravděpodobné, že mnoho věcí bude zcela jiných. Doba, která čeká před
námi, přinese jedinečnou příležitost a možnost – vše otevřít Duchu Svatému. To bude náš
úkol, na který se máme prožitím těchto Velikonoc připravit.
Po letošní zvláštní postní době a neobvykle prožívaných velikonočních svátcích, kdy
jsme zůstali ve svých domovech spojeni pouze prostřednictvím sdělovacích prostředků,
si možná více než kdy předtím klademe podstatnější otázky o hodnotě a smyslu našeho
života a o tom, co je v něm důležité.
Co je důležité v této době?
Co bude důležité za měsíc, za rok…?
Co nás jednou čeká po smrti, až odevzdáme do Božích rukou všechno, co jsme zde
vykonali, ať už dobrého či špatného?
Co jsme předali našim blízkým?
Jak budou pokračovat vztahy, které jsme se snažili vybudovat?
Podobné otázky mohou vést věřícího člověka ke dvěma současným a správným postojům:
k prosbám o odpuštění, a také k díkům.
Velikonoce, jako největší křesťanské svátky, jsou velkým rozhraním. Na jedné straně
utrpení, ponížení, prohra a smrt, na druhé straně radost vítězství, sláva a život. Ale týká
se toto rozhraní i nás? V souvislosti se vzkříšením Pána Ježíše nás může napadat: Je to
vůbec možné? Dá se zmrtvýchvstání nějak pochopit? Podobně jako třeba jeho narození
nebo smrt na kříži? S tím máme každý nějakou zkušenost a dokážeme si to představit.
Ale jak si představit zmrtvýchvstání? Vždyť to není přirozená zkušenost žádného z nás,
a navíc nikdo z lidí nebyl bezprostředním svědkem vzkříšení.
Zde je třeba vycházet z toho, že Ježíšovo zmrtvýchvstání je sice událostí našich dějin,
která se stala v konkrétním čase a na konkrétním místě, ale určitým způsobem právě tyto
dějiny převyšuje. Svědectví Nového zákona nepodávají zprávu o samotné události, ale
o setkáních a rozhovorech, které naprosto zřetelně vyplývají a odkazují na zmrtvýchvstání
jako na událost, k níž muselo dojít. Apoštolové Petr a Jan říkají před veleradou: „Je přece
nemožné, abychom nemluvili o tom, co jsme viděli a slyšeli.“ (Sk 4,20) A tak je slovo
„zmrtvýchvstání“ v biblické řeči vyjádřením něčeho, co uniká naší zkušenosti. Z toho pramení
i námitky a pochybnosti. Některé vyvrací už Písmo, ale existují i další.
Nebyla Ježíšova smrt jen zdánlivá?
Bylo by to vůbec možné po takovém mučení, jak je popisuje Písmo? Po evidentním
probodení srdce římským vojákem, po jistotě všech, kdo stáli okolo?
Faktem je, že všichni, a to nejen pod křížem, ale i ti, kteří umučené tělo připravovali
k pohřbu, byli zcela přesvědčeni o Ježíšově smrti. Proto lze s jistotou tvrdit, že jeho smrt
byla skutečná.
Pochybnost další: Nemohli být učedníci obětí sebeklamu vycházejícího z jejich víry
a fantazie? Není to tak, že zmrtvýchvstání má původ ve víře učedníků, že nešlo o historickou
událost, ale o jejich subjektivní zážitek a jejich fantazii? Pravdivě řečeno, oni něčeho
takového ani nebyli schopni. V tomto případě je dobré mít na paměti, že sami apoštolové
se po ukřižování ve strachu o svůj život skrývali. Neočekávali zmrtvýchvstání, a stejně tak
ani neočekávali smrt svého Pána, protože nerozuměli Písmu. (Lk 24, 25) Oni uvěřili, protože
se opět setkali s živým Kristem. Jejich víra byla založena na zcela reálné události
těchto setkání. Vždyť ukřižovaný a zmrtvýchvstalý Ježíš „byl viděn“. Nebo se také používá
termín „zjevil se“ – a to nejen Petrovi, apoštolům, ženám, ale i mnoha dalším lidem. Víra
ve zmrtvýchvstání je od počátku přesvědčením založeným na faktu reálné události. Není
to mýtus ani halucinace nebo nějaká fantazie, ani výmysl prvních křesťanů.
Zmrtvýchvstání tedy rozhodně není „výtvorem víry“. Naopak, setkání se zmrtvýchvstalým
Kristem se stalo základem víry prvních křesťanů. Proto svatý Pavel píše korintským
křesťanům, kteří měli o zmrtvýchvstání pochybnosti, velmi energicky: „A jestliže Kristus
nevstal, marné je naše kázání, marná je naše víra.“ (1 Kor 15,14) Ježíšovo zmrtvýchvstání
je ústředním bodem nejen hlásání víry, ale i vrcholem dějin potvrzujícím nový velikonoční
vztah mezi Bohem a námi. Teprve zmrtvýchvstání je rozhodujícím momentem pro pochopení
Božího zjevení v Ježíši Kristu, celého jeho života, činnosti a poslání. A zmrtvýchvstalý
Kristus na každého z nás čeká na cestách našeho života. Právě tam se s ním můžeme
setkat. S Ježíšem, který dává pokoj. I biskup ve jménu Krista říká: „Pokoj vám.“
Naplnění slov „pokoj vám“ (šálóm) stále nově objevujeme. Řekl bych, že jejich význam
objevujeme právě uprostřed všech možných nejistot. Nejistot, které se týkají rodiny, společnosti,
pandemie, všeho, co vnímáme, že nás ohrožuje a staví proti Bohu. A právě do
našich každodenních obav a nejistot zaznívá velikonoční poselství, že Ježíš zvítězil. Proto
se nebojme. Jeho vítězství sice ještě není v mnoha ohledech zřejmé, ale už nyní je zde
přítomné.
S Ježíšem, kterého vede Duch Svatý, přichází pokoj. Také s těmi, kteří jsou vedeni
Duchem Svatým, přichází pokoj, jistota, stabilita. V nejistém světě a ve všem, co je v něm
hříchem pokažené, bychom my, jako jeho učedníci, měli být těmi, kteří budou zaručovat
stabilitu, kteří budou pramenem naděje pro náš reálný, nikoliv vysněný svět. Jsme těmi,
kterým sám Pán Ježíš říká: „Pokoj vám!“ „Nebojte se!“ „Já jsem s vámi!“ Ať nás tato
radostná jistota vede k životnímu postoji Panny Marie, abychom s ní osobně řekli Bohu:
„Zde jsem.“
Rozlučme se s myšlenkou, že na všechno v životě budeme tak připraveni, že nás nic
nepřekvapí. Naopak. Posilněme v sobě jistotu, že pokud přijmeme poslání být svědky
Božího království vždy a všude tam, kde žijeme, on bude s námi. „Hle, já jsem s vámi
po všechny dny až do konce světa!“ (Mt 28,20) Ať tato jistota majáku nad rozbouřenými
vodami, jistota pevného bodu, kterým lze pohnout zeměkoulí, proměňuje – stejně jako
kdysi u apoštolů – naše nejistoty v radostnou důvěru.
Ježíš nás vybízí k tomu, abychom ve svém náboženském životě neulpěli na povrchu,
ale byli jeho učedníky v tom podstatném – abychom mu ve všech okolnostech doby věřili
a abychom se s ním v síle Ducha Svatého vydali Bohu Otci i druhým lidem. A k tomu nám
dává sám sebe jako pokrm obsahující potřebnou energii. Eucharistií přijímáme účast na
jeho poslání (a to i tehdy, když v čase nouze přijímáme jen svojí touhou).
O Velikonocích má být upevněna naše víra. A ta, i když je osobní, nikdy není jen soukromou
záležitostí. Křesťany jsme se stali pro druhé. Společně s nimi žijeme víru a jdeme
ke Kristu. Když si otevřeme Skutky apoštolů, můžeme se v určitém idealizovaném pohledu
dočíst o tom, jak žilo první společenství církve. Tito věřící si silně uvědomovali, že patří
k sobě, že tvoří jednu rodinu (4,32), vnímali potřeby druhých věřících – nikdo neměl nouzi
(srv. 2,45; 4,34), „vytrvale poslouchali učení apoštolů, byli spolu, lámali chléb a modlili
se“ (srv. 2,42), pobývali v chrámě, společně chválili Boha. (srv. 2,46-47) Nutno dodat, že
„nejen“. Jistě měli své rodiny, svá zaměstnání, přání, obavy, své slabosti apod.
A jak se na tyto křesťany díval svět?
Je to možná překvapující, ale „byli všemu lidu milí“. (srv. 2,47) I když to samozřejmě
neznamená, že každý a každému. Není to vyjádření i naší touhy?
Víru, kterou jsme přijali od Boha jako dar a se kterou jsme se setkali u rodičů nebo u jiných
lidí, máme prožívat společně. Co to znamená? Že si máme navzájem pomáhat podle
svých schopností, vzájemně se povzbuzovat k životu z víry, dělit se s druhými o svoje
osobní zkušenosti s Bohem, svědčit o jeho kráse a dobrotě, společně se modlit a dělat to,
co máme. A hlavně se nebát.
(Pokračování)